de vier persoonstypen van C.G. Jung vertaald naar teamrollen

Samenwerken met anderen wordt steeds belangrijker in bedrijven. Daarvoor is het belangrijk goed zicht te hebben op verschillen tussen personen in een groep. Hier laat K.Razenberg zien hoe de vier typen van de typologie van C.G.Jung een aardig beeld opleveren van diverse rollen in een taakgerichte groep .
Jung onderscheidt de volgende vier basistypen:

het pragmatische (of gewaarwordings) type
het theoretische (of intuïtieve) type
het gevoelstype
het rationele (denk) type

Hierbij zijn het pragmatische en het theoretische type elkaars tegenpool en zo ook het gevoelstype en het rationele type. Bewustwording van deze typen is belangrijk om jezelf beter te leren kennen en om beter met anderen te kunnen samenwerken.

Vertaling naar vier rollen in een taakgerichte groep

het pragmatische (of gewaarwordings) type is het type dat het liefst zo snel mogelijk concreet aan de slag gaat en niet zo houdt van allerlei theoretische (minder grijpbare) bespiegelingen of allerlei emotionele
verwikkelingen tussen personen in een groep. In deze zin is het pragmatische type eerder resultaat dan procesgericht.

het theoretische (of intuïtieve) type is het type dat graag filosofeert en graag zoekt naar bredere en diepere verbanden, waardoor het slecht tot handelen komt.
Dit type staat als zodanig haaks op het pragmatische type, als men dit van elkaar onderkent hoeft dit geen problemen op te leveren.
De bneide typen kunnen elkaar goed aanvullen.

Het gevoelstype is het meer procesgerichte type. Dit type vindt het belangrijk dat de groep niet uit elkaar valt en dat het vooral ook gezellig is. Voor het gevoelstype maakt het niet zoveel uit wat men besluit te doen, het gevoelstype past zich wel aan. Het gevaar is wel dat dit type te veel in gevoelens blijft hangen en te weinig nuchter-afstandelijk naar zaken kan kijken.
Dit is iets dat het gevoelstype kan leren van het rationele type.

Het rationele (denk) type is het type dat graag heel nuchter en logisch te werk gaat. Het liefst zou dit type alles in exacte formules willen vangen. Daarbij is het sterker gericht op details dan op gehelen, met het gevaar
dat het door de bomen het bos niet meer ziet. Wat dit betreft kan het
het rationele (denk) type veel baat hebben van het meer theoretische type.


Voor meer en uitgebreide informatie lees: "Het principe van de quaterniteit als algemeen denkraam" K.Razenberg en A. v.d. Bosch, Uitg Damon, Best,1979 ISBN: 90 5573 023 8


[Terug naar bedrijfskunde index] [Terug naar
vragenlijst]

[
Start Index]


[ naar publicatieoverzicht]


[ naar Index boekbesprekingen]


de vier typen van C.G. Jung
gevoelstype (belevingsdimensie)

1. moeite met nuchter, logisch-analytisch denken
2. sterke behoefte aan sociale ondersteuning, sociaal contact bij leren
3. moet leren, af en toe (bijv. bij wiskunde,statistiek e.d.) het gevoel en de verbeelding uit te schakelen

kernkwaliteiten: zorgzaamheid,betrokkenheid, inlevingsvermogen, aanpassingsvermogen, altruïsme, vertrouwen e.d..
valkuilen: sentimentaliteit, overbezorgdlleid, gebrek aan distantie, onvoldoende voor zichzelf opkomen, slaafsheid ,naïviteit, lijdzaamheid, e.d.

rationeel-denk type (dimensie van rationeel denken)

1. moeite met theoretisch denken (theorieën zijn vaag, moeilijk grijpbaar)
2. sterke behoefte aan ondubbelzinnige definiëringen
3. moet leren wat meer associatief (minder star) te denken

Kernkwaliteiten: controle, beheersing, nuchterheid, objectiviteit, rationaliteit, analytisch denkverrnogen e.d.
valkuilen: starheid, rigiditeit, overdreven kritische houding ,kilheid, egoïsme, tactloosheid e.d.

theoretisch-beschouwend tvpe (dimensie van de verbeelding, de intuïtie)

1. moeite met doelgericht, pragmatisch denken en handelen
2. sterke behoefte aan theoretische (filosofische)verdieping
3. moet leren wwat minder idealistisch en wat meer pragmatisch te zijn

kernkwaliteiten: bescheidenheid, integriteit, relativeringsverrnogen, creatiefdenkvermogen e.d.
valkuilen: passiviteit, over-serieusheid, besluiteloosheid, depressiviteit, chaotisch denken en handelen e.d.

pragmatisch-gewaarwordings- of handelingstype:

1. moeite met cognitief, abstract leren
2. sterke behoette aan aktie, toewerken naar een concreet doel
3. moet leren zaken in een groter (theoretisch) verband te plaatsen (te relativeren)

kernkwaliteiten: lef, moed, daadkracht, overtuigingskracht (getting things done) e.d.
valkuilen: drammerigheid. dominantie, manipulatief(hysterisch) gedrag, opschepperig gedrag, impulsief gedrag e.d