publicaties \ publications: the journey continues

Hans Kokhuis * Is the author of several books on creative thinking: Het ABC of XYZ (1993,1998,2007), The tao of creativity (2009), Creativity from A to Zen (e-pub 2016) and 'Creazenny looking' (2018), all in Dutch.

For over 30 years he has been coaching students in the art of discovering their creative talents. He worked out his ideas about individual creativeness in workshops and lectures  such as associative thinking, innovation, entrepreneurship, change management. His favourite technique is to explore the  space between yes/no and 0-1. Creativity is very much about finding the underlying connection in identical differences by looking differently. A bit like it is difficult to grasp 'in'  without 'out', or 'selling' without 'buying'

*

Creativity Explored, The Series—English language   https://www.bravenewbooks.nl/hans_kokhuis

(0) Introduction to Creativity Explored Brave New Books 2023 2018. ISBN 9789 4021 80633

[1) Voyage to Lilliput , Brave New Books 2019. ISBN 9789402187106

(2) Voyage to Brobdingnag , Brave New Books 2019. ISBN: 9789402194975

droppedImage.pict(3 ) Voyage to Laputa, Brave New Books 2020 . ISBN: 9789464059434

(4) Voyage to Houyhhnhm, Brave New Books 2021 . ISBN: 9789464350289

( 5 ) Creativity explored, the choices you make, Brave New Books 2023 . ISBN: 9789464920574  

Hans Kokhuis is auteur en verdiept zich al meer dan 30 jaar in serieuze creativiteit. Serieus: verkennen andere wegen en spelen met humor. Tot zijn pensionering was hij docent aan de faculteit Technische bedrijfskunde van de hogeschool Fontys en is nu 'retired but not tired”. Zijn focus op  creatieve zingeving van verandering werd uitgewerkt in vakken zoals associatief denken, innovatie, ondernemerschap, verander-management, groepsdynamica. eigdroppedImage.pictenlijk in alles waar creativiteit een rol kan spelen om zin in het leven te scheppen.

Publicaties in Nederlands  

EERST VERBEELDING: Een praktische gids om gestructureerd en toch vrij de stappen van divergentie en convergentie te doorlopen. Speels met een creatief kompas. Zie ook bespreking  LinkedIn.

Voor boek ga naar: https://www.bravenewbooks.nl/CreaZennigKijken

* Creativiteit van A tot Zen [e-pub] : Inside the box . juli 2016 •    

  Dit boek behandelt anders   kijken en creativiteit binnen beperkingen zoals we ‘spelen met de zeven stukken in het tangram’ .

iBooks store: ePUBs Eerst Verbeelding

https://books.apple.com/nl/book/eerst-verbeelding/id1581314910?l=en&ls=1

€ 4,99

** CreaZennig Kijken : Anders kijken naar creativiteit en zen ;  Voor korte toelichting zie: CreaZen

‘Creazennig kijken’ combineert CREATIVITEIT en ZEN om anders te kijken. Creativiteit voor de vrije vlucht met open blik voor nieuwe mogelijkheden en Zen om uit het binaire 'ja/nee' denken te stappen. Of/óf denken staat immers haaks op creativiteit. ... en het plezier dat bij cre act iveren hoort.

ook verkrijgbaar als e-pub: ** CreaZennig Kijken

  https://books.apple.com/be/book/creazennig-kijken/id1592886820?ls=1

€ 12,99

For an overview of some subjects check the pdf: creativity explored . [pictures with a presentation so an impression and no more!] for more presentations go to: diverse presentaties leiderschap etc.

** A friendly and effective way of evaluating group processes: the Rogers Evaluation

*** Introduction on CREATIVITY: presentation for TEC Pulsed November 5th, 2018

* Extra’s bij Het ABC van XYZ , creativiteit in praktijk en theorie . VU Uitgeverij Amsterdam 2000; isbn 90-5383-682-9

* Tao van Creativiteit ; De inleiding: Nederlandstalig ; Engelstalig * Vanzelf-Principe : Inleiding ,   Creativiteit   koan

 * Voor hfst. 13 Chado , , voor 10 ossen & thee , klik hier.

* Creativity explored in Gulliver's (in English) In Gulliver’s Footsteps

*   Scenario's voor Kennisomgevingen: Google Books

------------

Bij serieuze creativiteit is je denkhouding het belangrijkste, de jungiaanse psychologie biedt een aantal interessante handvatten zoals archetypen:

 * Wat is je dominante Archetype ? (Warrior, king, lover or magician)   Quiz;  ;  Meervoudige Intelligenties;   Inleiding op paradigma’s ;  35 ‘ Idea Killers

----------- presentaties ----------------------------

Het creatieve proces als hefboom voor verandering : 8-baanSHITEentoelichting.pdf

4 principes theeceremonie en creatieve proces: chadocreativeprocess.ppt.pdf

Verslag van creatieve kijk op onderwijs: creatief OnDERWIJS20112014DEF.pdf

Het geluid van the black cat, ongelukkig leiderschap etc.: inleidAlgeCreativiteit.pdf

Presentatie over sandwich theorie, zero sum, diamonds: Youngprofessionalsppt.pdf

Mindmapping verduidelijkt met beelden: mindmap10xbeelden.pdf

Hoe zijn de intelligenties bij jou?   meerv. intelligenties ABC-XYZ.pdf

Hoe je creativiteit kunt zien : 6 perspectieven (J. Hillman)

Over de paradoxen in de creatieve persoonlijkheid ( M. Csikszentamihaly)  

Vergeten ?? is dat ergens goed voor!? ‘vergetende organisatie ’ klik hier ;

Organisaties kunnen “bezielend” zijn of “zielig”, voor een verkenning over de emotionele toestand van organisaties: De Ziel.ppt;

Manfred Kets de Vries spreekt ook over neurotische organisaties

Voor een presentatie over “ bureaucratie klik hier .  

  Omgaan met problemen : Gaia & Ouranos (Cultuurkenmerken vanuit Griekse mythologie)

  lion & 10 ossen (Bewustwording van  zelf :Van Morrison & Zen);

--------- Integrale Visie --- spiral dynamics ------

Changing consciousness , a dialogue by D.Bohm & M. Edwards: Hoe wij denken en omgaan met verandering: aard van denken

*   Scenario's voor Kennisomgevingen , O.G.Foks,H.Hofman,J.H.Kokhuis, Van Gorcum, isbn 90-232-3570-3 (voor uitbreiding/toelichting hfst. 4 zie> Een i ntegrale psychologie , het werk van Ken Wilber Meer presentaties over toepassing en achtergrond van deze integrale benadering staan hieronder om te downloaden.

a) inleiding hoe vanuit 4 invalshoeken te kijken bij change vier kwadranten (AQAL) en als pdf-document

b) De achtergrond van de 4 kwadranten: ‘the big three’, de wijze waarop Wilber deze probeert te integreren. [ik-wij-het] en [ik-wij-het-het ten ]

c) De moeilijkheid om open te kijken; na identificatie komt differentiatie: twee presentaties over waarom dit zo moeilijk kan zijn .   DIFFERENTIATIE deel 1 ( de ontwikkeling van de EGO & PERSONA, De ZIEL , onderscheid tussen mens & dier en

d) DIFFERENTIATIE deel 2 (ego ontwikkeling)

Beide presentatie zijn ook beschikbaar in pdf. differentiatie1.pdf & differentiatie2.pdf

[Ga naar bedrijfskunde index ]  [go to English Index ] [Back to first entry of this site] [ naar Index herformuleren] [ Terug naar Start Index] [naar OverzichtWorkshop ]