publicaties

* Extra’s bij Het ABC van XYZ, creativiteit in praktijk en theorie. VU Uitgeverij Amsterdam 2000; isbn 90-5383-682-9
* Tao van Creativiteit; De inleiding: Nederlandstalig; Engelstalig

* e-pub: Creativiteit van A tot Zen: Inside the box.
Uitgever: Brave New Books - Bol.com
• Nederlandstalig
• 9789402151626
• juli 2016
• EPUB met digital watermerk
Creativiteit gaat vooral over psychologische bereidheid om anders te kijken. Omdat termen als creativiteit en innovatie zoveel gebruikt worden, lijkt ons handelen daardoor gekenmerkt, maar kritische reflectie leert toch anders. Dit boek gaat over hoe we het creatieve instinct toepassen of ‘kunnen spelen met de zeven stukken in het tangram’. Hoe ik omga met verandering en mijn eigen talenten kan benutten. Creatieve ontplooiing was het kader bij de keuze uit zo‘n 100 thema’s, variërend van groepsdynamica tot persoonlijke ontwikkeling. Zo is er het creatieve ‘SHITE’-proces met de via divergentia: divergeren en convergeren. Recht op je doel afgaan zonder oog voor context en verschillende ideeën werkt niet; wel gissen en missen. Er is de creatieve weg van dogma naar openheid en creatieve factor om origineel en authentiek met het onverwachte om te gaan. Ook de verschillende betekenissen van creativiteit met hun betekenis worden toegelicht. En natuurlijk de kracht van het creatieve proces om paradigma’s te doorbreken, te onderzoeken wat we niet weten. Ik heb met plezier aan dit boek gewerkt en hoop dat het lezen ervan inspireert en je persoonlijke creACTiviteit stimuleert.
*Vanzelf-Principe: Inleiding, Creativiteit koan
* Voor hfst. 13 Chado, , voor 10 ossen & thee, klik hier.
* Creativity explored in Gulliver's (Engelstalig) Footsteps
* Scenario's voor Kennisomgevingen: Google Books

------------

Bij serieuze creativiteit is de denkhouding het belangrijkste, de jungiaanse psychologie biedt een aantal interessante handvatten zoals archetypen:
* Wat is je dominante Archetype ? (Warrior, king, lover or magician) Quiz; ; Meervoudige Intelligenties; Inleiding op paradigma’s; 35 ‘Idea Killers’;;

-----------powerpoint presentaties----------------------------

Hoe je creativiteit kunt zien: 6 perspectieven (J. Hillman)
Over de paradoxen in de creatieve persoonlijkheid (M. Csikszentamihaly)
Vergeten ?? is dat ergens goed voor!? ‘vergetende organisatie’ klik hier;
Organisaties kunnen “bezielend” zijn of “zielig”, voor een verkenning over de emotionele toestand van organisaties: De Ziel.ppt;
Manfred Kets de Vries spreekt ook over neurotische organisaties
Voor een presentatie over “bureaucratie klik hier.
Omgaan met problemen: Gaia & Ouranos (Cultuurkenmerken vanuit Griekse mythologie)
lion & 10 ossen
(Bewustwording van zelf :Van Morrison & Zen);

---------Integrale Visie--- spiral dynamics------

Changing consciousness, a dialogue by D.Bohm & M. Edwards: Hoe wij denken en omgaan met verandering: aard van denken
* Scenario's voor Kennisomgevingen, O.G.Foks,H.Hofman,J.H.Kokhuis, Van Gorcum, isbn 90-232-3570-3 (voor uitbreiding/toelichting hfst. 4 zie>
Een integrale psychologie , het werk van Ken Wilber Meer presentaties over toepassing en achtergrond van deze integrale benadering staan hieronder om te downloaden.
a) inleiding hoe
vanuit 4 invalshoeken te kijken bij change vier kwadranten (AQAL) en als pdf-document
b
) De achtergrond van de 4 kwadranten: ‘the big three’, de wijze waarop Wilber deze probeert te integreren. [ik-wij-het] en [ik-wij-het-hetten]
c)
De moeilijkheid om open te kijken; na identificatie komt differentiatie: twee presentaties over waarom dit zo moeilijk kan zijn. DIFFERENTIATIE deel 1 ( de ontwikkeling van de EGO & PERSONA, De ZIEL, onderscheid tussen mens & dier
en
d)
DIFFERENTIATIE deel 2 (ego ontwikkeling)
Beide presentatie zijn ook beschikbaar in pdf.
differentiatie1.pdf & differentiatie2.pdf


[Ga naar bedrijfskunde index] [go to English Index] [Back to first entry of this site]
[ naar
Index herformuleren] [Terug naar Start Index] [naar OverzichtWorkshop]