Creativiteit is flitsend, onverwacht, intuïtief, chaotisch, speels, plezierig. De ordening zit in de paradox van de associatie.
Associaties die je van de hak op de tak doen springen. En zo komen tot een 'AHA-moment'; Met een heel eigen onderliggende logica.


Creatief leven wordt gekenmerkt door
spontane veranderlijkheid:
het levert steeds onbekende resultaten op,
die onmogelijk vooraf te bedenken zijn.”
D. H. Lawrence

We kennen allemaal wel 1 of meer manieren om ideeën de das om te doen, bijv.
o Dat is een veel te drastische verandering.
o Daar hebben we geen tijd voor.
o Daar zijn wij veel te klein voor.
o Dat hebben we nog nooit eerder geprobeerd.
o Laten we realistisch blijven.
o Het zit niet in het budget.
o Als dat iets zou zijn had een ander het al bedacht.
o Laten we roeien met de riemen die we hebben.
Zie 35 manieren om ideeën de das om te doen
o Dat kun je niet waarmaken.
o Daar trapt de 'top' nooit in.
o Zo maken we ons onsterfelijk belachelijk.

o Het is altijd al goed gegaan zonder dat.......
o Bij ons werkt dat toch niet.
o Ja maar, kun jij garanderen dat het werkt?
o We doen het toch al jaren zo.
o Sinds wanneer ben JIJ de expert?


Toch zal er niets nieuws ontstaan als we niet creACTIEf worden. Robbert Dijkgraaf zei het ook al:


En dat is de bedoeling van anders kijken naar creativiteit en zen: CREAZENNIG KIJKEN.






CREA
staat voor open blik op kansen en ZEN om uit 'goed/fout' denken te stappen, 0/1 denken staat immers haaks op creativiteit.
Als je enige gereedschap een hamer is, lijken alle problemen zich te presenteren als een spijker. Wat je niet kent, zul je niet zien. En juist dan willen die ongeziene problemen wel eens tevoorschijn komen als zwarte zwanen.

CREAZENNIG KIJKEN biedt veel invalshoeken en perspectieven om ANDERS naar verandering en innovatie te kijken. Zet je in een helikopter voor overzicht en laat je ANDERS KIJKEN naar motivaties van mensen. Werkt zo als een hefboom voor verandering.

Het geeft een frisse kijk op de vraag of oude schoenen nog gerepareerd kunnen worden of aan vervanging toe zijn. Neem bijv. het economische groeimodel. Dat is een historisch construct zoals de piramiden en het stoomschip: een verhaal met een begin (16e eeuw Holland), een middenstuk (industriële revoluties EU en VS) en eind (informatie revolutie, 20e eeuw). Nieuwe schoenen lijken echt gewenst en dat mag geen oplappen zijn.


CREAZENNIG KIJKEN wordt verbeeld door het tangram: 7 ongelijke vormen die allerlei figuren kunnen opleveren. Wel door gissen en missen. Het biedt originele creatieve impulsen om te anticiperen op de gevolgen van verandering en het plezier dat daarbij hoort. Want creativiteit lijkt meer op de maan dan de zon. Zoveel verschillende onderwerpen en dingen leveren inspiratie, net zoals de maan het licht krijgt van de zon.
Meer informatie zoals samenvatting en toelichting etc. is te vinden op: http://www.bravenewbooks.nl/creactiviteit