Creatief omgaan met verandering

In de praktijk van alledag bestaan er twee soorten verandering: de continue, geleidelijke verandering en de discontinue, abrupte verandering. De laatste noemen we dikwijls een crisis. De eerste gaat ongemerkt en wordt veelal pas opgemerkt als het te laat is.

Veranderen is moeilijk, vooral als het onszelf betreft. Meestal willen we pas echt veranderen als we zelf bewust de crisis ervaren. Het fenomeen crisis kent twee kanten: gevaar en kans.

Werkwijze

Deze cursus behandelt de omgang met verandering in de praktijk, hoe geleidelijke verandering te leren zien en hoe crisis te leren gebruiken en de kansen te benutten. Hoe intelligent gedrag (wel weten) creatief om te zetten in operant gedrag: gebruik maken van je kennis.

Tevens wordt gekeken waar de gevaren in de geleidelijke verandering zitten, om anderen bewust te maken en zo te helpen omgaan met verandering. Als er een crisis is, zien mensen de noodzaak van verandering in. Wat echter te doen als de specialist de crisis ziet maar door de geleidelijke verandering deze door de omgeving niet bewust ervaren wordt?

Opbrengst

Na actieve deelname kunt u:

- veranderingen plannen en begeleiden;

- uw eigen bijdrage in een veranderingsproces bewust sturen;

- een crisis gebruiken voor positieve bijdrage;

- creatief bijdragen aan verbetering.

Creativiteit

Creatief omgaan met verandering is wat anders dan steeds maar nieuwe ideeën hebben. Het betekent bewust zijn van de eigen beperkingen en patronen in het kijken (paradigma’s). Deze bewust worden betekent, anderen beter kunnen helpen.

Omgaan met verandering betekent meer dan goede bedoelingen hebben. Het betekent die naar de praktijk kunnen vertalen en introduceren.

Aspecten zoals timing, rijpheid, eigen en andermans inbreng zijn hier van groot belang. Dit kan systematisch gepland worden. Systemisch denken en werken zijn dan ook een belangrijk onderdeel van veranderen.

Doel

Verandering is een belangrijk facet van de beroepspraktijk van ieder hoger beroepsopgeleide en leidinggevende. Bewust weten was verandering feitelijk inhoudt en hoe daar mee om te gaan vanuit de eigen positie is het onderwerp van deze cursus.

Door voorbeelden van ingrijpende en minder ingrijpende veranderingen in het eigen leven als uitgangspunt te nemen en te kijken hoe hier mee is omgegaan, wordt bewustmaking bewerkstelligd. Het onderscheid wordt duidelijk gemaakt tussen de continue (geleidelijke) en discontinue (abrupte) verandering en de rol van creativiteit. De crisis wordt genomen als mogelijkheid om verandering te sturen in de gewenste richting. Door behalve probleemoplosser ook probleemontdekker te worden, kan de eigen specialistische kennis beter worden aangewend en toegepast. om nieuwe kansen te creëren

 

Doelgroep

Iedereen die de noodzaak inziet om hun eigen inbreng en oplossingen creatiever aan de manvrouw te brengen en te zoeken naar verbeteringen in haar/zijn aanpak.

Bijv. bij het afstuderen zal een systematische en creatieve aanpak van het proces succes dichterbij brengen. Creativiteit is niet zozeer een eigenschap die iemand heeft, het betekent vooral goed leren kijken en systematisch verandering plannen. De creatieve fase is een onderdeel van het systematisch proces van verandering. De juiste plaats en tijd kunnen bepalen en de technieken beheersen om nieuwe mogelijkheden te benutten, is een eerste vereiste.

Inhoud

Naast kritisch denken is het van belang inzicht te hebben in het hoe en waarom van verandering. Hierover communiceren met medewerkers en opdrachtgevers is dikwijls wel zo belangrijk als allerlei ideeën hebben.

Na beeldvorming over wat verandering inhoudt en hoe het ontstaat, worden diverse creatieve denktechnieken toegepast op concrete situaties (case studies). Zo wordt creativiteit in de beroepsuitoefening tot een hanteerbaar begrip, dat systematisch in de eigen werkwijze en aanpak kan worden geïntegreerd. Veel aandacht zal worden besteed aan het presenteren van eigen ideeën en de zaken waarmee rekening moet worden gehouden. Het proces dat wordt doorlopen bestaat uit: analyse - ideeënfase: genereren van alternatieven - uitwerking/onderzoek alternatieven - implementatie.

Veranderingen lopen schijnbaar 'vanzelf'. Dit 'vanzelf-principe' zal worden onderzocht en de voorwaarden om verandering 'vanzelf' in de goede richting te leiden zal praktisch worden toegepast.

Aanpak

Gestart wordt met het principe van voortdurende verandering, de wijze waarop wij hiermee omgaan en de patroonvormende werking van de hersenen. Het belang van leren te leren en waarnemen en de intuïtie. De verduidelijkende metafoor is die van flux en transformatie en het tangram waar met slechts 7 stukken vele mogelijkheden zijn te creëren.

Principes uit transformatie management zullen worden toegelicht om op creatieve wijze energie in positieve zin te leren omzetten. Het ‘vanzelf-principe’ als weg van de minste weerstand wordt behandeld. Daarna wordt de ‘vanzelf-cyclus’ geoefend met praktische voorbeelden / cases uit de eigen praktijk van de deelnemers. Het uitgangspunt is de deelnemer als change facilitator, veranderen om te verbeteren betekent zelf durven te veranderen.

Zelfs letters kunnen met een tangram gemaakt worden!