Iets op een andere manier willen bekijken, betekent zelf van plaats veranderen,
of het omdraaien: als de berg niet naar Mohammed komt, gaat Mohammed naar de berg.


IEDEREEN HEEFT CREATIEVE VERMOGENS!
* Vooral tussen de 5 en 10 jaar zijn we creatief, luister eens naar dat kind in je.
* Vergeet het vooroordeel dat sommigen het zijn en anderen niet.
* Neem een duidelijk beginpunt: neem eens wens en zoek er daarna dingen over na.
* Stel oordelen uit bij het bedenken van ideeën: zie het SHITE-model;
ideeën zijn niet hetzelfde als oplossingen, wel de weg naar oplossingen.
* Zoek niet te lang, maar wel regelmatig; je zult verbaasd zijn hoeveel je dan opvalt.
* Hou het in gedachten en ga het niet vlug uitvoeren; doe iets anders en plan een datum dat je verder wilt gaan.
* Betrek zoveel mogelijk mensen; praat erover en vraag anderen (zie ook vitamine R in het ABC van XYZ)


DAAROM IS HET BELANGRIJK EEN BEGIN TE MAKEN OM IDEEEN TE VINDEN, GEEN ‘OPLOSSINGEN’ wel ideeën om bij een oplossing te komen.
Robert M.Pirsig, Zen en de kunst van het motoronderhoud; 1974)
zegt hierover :'Blijven steken. Daar wil ik het vandaag over hebben....

...”Met je gedachten was je al bezig met wat je zou doen wanneer je de afdekplaat had losgeschroefd en het duurt enige tijd voor het ten volle tot je doordringt dat deze irritante onbelangrijke ergernis van een stukgedraaide schroefkop helemaal niet zo futiel en onbelangrijk meer is. Je zit vast. Je kunt wel ophouden. Dit is het einde. Zoals de zaken er nu voorstaan kun je je motor niet maken.
Dit is geen zeldzaamheid in wetenschap en techniek. Dit is het meest voorkomende verschijnsel. Heel doodgewoon blijven steken. In het traditionele sleutelen is dit het allervervelendste wat je kan overkomen, zo vervelend dat je er zelfs niet aan denken wilt voor het je overkomt.'

"Aan het boek heb je nu ook niets meer. En ook wetenschappelijke redeneringen helpen hier niet. Je hebt geen wetenschappelijke experimenten nodig om uit te vinden wat er mis is. Het is nogal duidelijk wat hier mankeert. Nu moet je een hypothese hebben hoe je die gleufloze schroef eruit krijgt en met de natuurwetenschappelijke methode van onderzoek word je wat dat betreft niets wijzer. Die werkt alleen wanneer je al een hypothese hebt opgesteld.
Dit is de nulfase van het bewustzijn. Blijven steken. Muurvast.Kaputt.
Je voelt je ook rot op zo'n moment.Je verprutst je tijd. Je weet niet wat je doet. Je moest je schamen. Nu moet je je motor naar een echte monteur brengen, die wel weet waar Abraham de mosterd haalt.
Het is normaal dat op dit punt het angst-woedesyndroom de overhand krijgt en je niets liever zou doen dan die dekplaat met een beitel bewerken, en als dat niet helpt, hem er met een dreun van de moker af slaan. Je overweegt het en hoe langer je er over nadenkt, des te liever zou je het hele vehikel van een brug willen gooien. Het is doldriest dat je je zo uit het veld laat slaan door zo'n klein pestschroefje.
Waar je voor bent komen te staan is de grote onbekende, de leemte in het hele westerse denken. Je hebt ideeën nodig, hypothesen. De traditionele natuurwetenschappelijke methode is het echter nog nooit gelukt om precies aan te geven waar je meer hypothesen vandaan kunt halen. De traditionele methode is altijd op zijn best bijziende geweest. Je kunt ermee zien waar je geweest bent. Het is een goede methode om te testen wat je meent te weten, maar hij kan je niet vertellen waarheen je zou moeten gaan, tenzij waar je heen moet gaan een voortzetting is van waar je in het verleden naartoe ging.
Creativiteit, originaliteit, vindingrijkheid, intuïtie, verbeelding -met andere woorden 'niet blijven steken'- liggen volkomen buiten het bereik."

Zie ook: z.o.z. (in het ABC van XYZ)